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III Congreso Internacional Historia a Debate Santiago de Compostela

III Congreso Internacional Historia a Debate
Santiago de Compostela, 14-18 de julio de 2004


Paradigmas actuales en ciencias sociales



MESA F. PARADIGMAS ACTUALES EN CIENCIAS SOCIALES

[Nota al final versin en castellano]

"Historiographical paradigms in contemporary philosophy"

Jorge Secada
Department of Philosophy, University of Virginia

Escuela de Graduados, Pontificia Universidad Catlica del Per (profesor visitante permanente)

Department of Philosophy, American University of Beirut (Visiting Professor, Spring 2004)

There are two paradigms informing current historiographical debate in the history of philosophy historical reconstruction of texts aiming at the recovery of past intentions and meanings, those of the original authors and of their times and contexts; and philosophical reconstructions aiming to make the best philosophical sense, in contemporary terms, of the past texts. Notions of anachronism and antiquarianism are part and parcel of the debate. Indeed, the debate can be seen as centered around the following dilemma either one aims for historical accurracy even at the expense of irrelevance and antiquarianism, or one aims for relevance and philosophical value even at the expense of anachronism and historical inaccurracy.

In this context, and after separating methodological matters which should be universally granted from substantive philosophical issues which give rise to genuine disputes, I discuss Richard Rortys pragmatist historiography of philosophy, bring out its assumption of considerable philosophical doctrine, and show that it receives no support from history. Indeed, this paper underscores how actual practice of the history of philosophy runs contrary to Rortys claims. Furthermore, he fails to distinguish historiographically between the histories of different disciplines and practices, mathematics and the visual arts being two radically opposed paradigmatic instances. Moreover, he assumes a single homogenous character in this regard for all that can be rightly called "philosophy". I deny this assumption and propose instead a nominalist and plural conception of the subject upon which I ground a realist account of philosophical historiography and dissolve the dilemma presented earlier. Finally, I mention some of the metaphysical presuppositions of such realist historiography and argue that it is better supported by the actual practice of the history of philosophy.

Paradigmas historiogrficos en la filosofa actual

La discusin actual sobre historiografa filosfica est dominada por dos paradigmas la reconstruccion histrica de los textos buscando recuperar las intenciones y significados originales, quellos de los autores y sus contextos, por un lado; y por el otro, la reconstruccin filosfica que busca articular el sentido del texto en trminos del vocabulario filosfico contemporaneo. El debate apela a nociones de anacronismo y arcaismo, y puede entenderse a partir del siguiente dilema o se busca la verdad historica aun a costa de la irrelevancia filosofica; o se busca la comprension filosofica, aun cuando se caiga en el anacronismo.

En este contexo, y luego de separar cuestiones propiamente metodolgicas que est ms all de cualquier discusin vlida de asuntos filosficos sustanciales que s dan lugar a disputas genuinas, examino la historiografa filosfica pragmatista de Richard Rorty; muestro cmo se apoya sobre considerables supuestos de doctrina filosfica; y sealo que no recibe ningn sustento de la historia misma de la filosofa. En efecto, este trabajo hace hincapi en cmo la practica de la historia de la filosofa contradice las afirmaciones de Rorty. Ms an, Rorty no distingue historiogrficamente entre diversas disciplinas y actividades como, para citar dos ejemplos paradigmticos radicalmente opuestos, las matemticas y las artes visuales. Es ms, asume que todo lo que correctamente cae bajo el trmino "filosofa" tiene un carcter homogneo en este respecto. Al negar este supuesto y proponer en vez una concepcin plural y nominalista de la filosofa, disuelvo el dilema presentado anteriormente. Finalmente, menciono algunos de los supuestos metafsicos del realismo historiografico y muestro cmo la prctica de la historia de la filosofa le sirve de apoyo.